Op zaterdag 1 september nam DAW D1 deel aan het Voetbal Talenten Toernooi in het Zuid-Limburgse Bocholtz. Na een reis van ongeveer anderhalf uur kwam de D1, met ook Jacco en Hidde van der Heijden van de D2 in de gelederen, aan op de naast elkaar gelegen sportparken van WDZ en Sportclub’25.
Voordat de wedstrijden begonnen was er een heuse openingsceremonie waarbij de zestien aanwezige teams één voor één onder applaus het veld betraden. Na het Wilhelmus mee te hebben gemompeld en een teamfoto te hebben gemaakt, begonnen de poulewedstrijden. Drie wedstrijden waarvan DAW D1 er één won en twee gelijk speelde.
Dit resulteerde in een twee plek in de poule, want DESM uit Weert had een wat beter doelsaldo. Maar het doel was bereikt, meedoen om het kampioenschap! Niet alleen het doel was bereikt, maar er werd ook goed gespeeld en vooral beter gecombineerd dan in de voorbereiding. De nummers 3 en 4 uit de poules streden de rest van de dag om het schaduwkampioenschap.

Kwartfinale
In de strijd om een plaats in de halve finale moest worden afgerekend met IVO uit Velden. DAW D1 speelde een aardige, maar wel wat rommelige wedstrijd en kon het overwicht niet uitdrukken in een doelpunt. Eindstand 0-0, waarna de drie penalty’s beter werden genomen door het Schaijkse team, 2-1!

Halve finale
In deze wedstrijd waren de teams echt aan elkaar gewaagd en kregen beiden een strafschop. De eerste, toegekend aan de tegenstander Liessel, was volgens het hele Schaijkse kamp onterecht. De penalty voor DAW moest wel worden gegeven door de scheidsrechter, want na een scrimmage had een veldspeler de bal ineens klemvast. Eindstand 1-1. Opnieuw waren penalty’s nodig om een beslissing te brengen en was het geluk aan de zijde van tegenstander Liessel. Twee penalty’s van DAW op de paal was teveel en de serie eindigde weer in 2-1, maar nu in het voordeel van de tegenstander. Liessel had zich hiermee niet alleen voor de finale geplaatst, maar ook voor het Nederlands Kampioenschap in Almelo in het voorjaar van 2013.
Wat restte voor DAW was de strijd om plek drie en vier. Deze werd terecht met 1-0 verloren tegen WDZ, want de jongens uit Schaijk zaten er in deze wedstrijd sowieso fysiek, maar misschien ook mentaal doorheen.

Finale
Ook de finale tussen DESM en Liessel kon niet in de reguliere speeltijd worden beslist en eindigde na een lange strafschopreeks in een overwinning voor het Weertse DESM.

Na de huldiging van DESM op het bordes boven de kantine was er voor alle andere teams een beker. Gouden bekers voor de acht teams die streden om het kampioenschap en zilveren bekers voor de acht teams van het schaduwkampioenschap. Na een applaus voor het kantinepersoneel, die deze dag alleen gezonde voeding verkochten en de waardering voor de scheidsrechters en grensrechters, keerde DAW D1 huiswaarts. Tijdens de anderhalf uur durende reis werd nog eens nagepraat over deze mooie dag en bijzondere ervaring!

P1020620

P1020639