Bron: website KNVB district Zuid 2

Week van de scheidsrechter van 6 tot 14 oktober

Scheidsrechters maken het mede mogelijk dat voetballers en voetbalsters op een sportieve en eerlijke manier hun wedstrijden kunnen spelen. Samen met hun assistenten zorgen ze ervoor dat alles volgens de spelregels verloopt en dat iedereen kan genieten van de sport.
De aanwezigheid van een scheidsrechter wordt vaak voor kennisgeving aangenomen. Juist door het uitspreken van de waardering, zorgen voetballers, coaches en bestuurders ervoor dat scheidsrechters met plezier hun wedstrijden fluiten. Dat is precies de bedoeling tijdens de Week van de Scheidsrechter, van 6 tot 14 oktober.
De KNVB ondersteunt rondom deze week een tweetal acties waarmee verenigingen hun waardering voor de scheidsrechters laten zien. Campagne ‘Onze Scheids, Mijn Held’ Het idee van de campagne ‘Onze Scheids, Mijn Held’ is dat sporters en verenigingen uitspreken hoezeer zij de scheidsrechters waarderen. De KNVB is op zoek naar inspirerende verhalen die laten zien hoe voetbalverenigingen omgaan met scheidsrechters of arbitrage. Dit kunnen verschillende verhalen zijn, lang of kort. Alle verhalen kunnen op eenvoudige wijze op www.onzescheids.nl worden geplaatst. Op de site kan elke vereniging aan de hand van een aantal vragen haar verhaal vertellen. Ook kunnen er foto’s of video’s worden toegevoegd. Alle verhalen zijn voor iedereen leesbaar, zodat ze zoveel mogelijk verenigingen inspireren.
De meest aansprekende verhalen komen bovendien in aanmerking voor een mooie prijs. De winnende vereniging krijgt € 5.000. Verenigingen ontvangen rond 20 september twee nieuwskranten/posters met nadere uitleg.

Zet de verenigingsscheidsrechter in het zonnetje Samen met ARAG (official partner KNVB scheidsrechters) vindt de KNVB het van groot belang, dat naast scheidsrechters in het betaald voetbal, ook amateurscheidsrechters goed zichtbaar zijn en positieve aandacht krijgen. Tijdens de Week van de Scheidsrechter zet ARAG hen daarom graag in het zonnetje. Per district stelt ARAG twee pakketten met officiële scheidsrechtershirts beschikbaar aan verenigingen die hun scheidsrechter tijdens de Week van de Scheidsrechter in het zonnetje zetten. Verenigingen kunnen hun idee en motivatie voor donderdag 27 september mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Een oproep aan de vereniging om mee te doen en kans te maken, dat op zaterdag 6 oktober een scheidsrechter betaald voetbal een pakket scheidsrechtershirts komt overhandigen.

Sportiviteit & Respect

Sportiviteit & Respect is een thema dat de KNVB al langer erg belangrijk vindt en dit geldt vast ook voor de verenigingsbestuurder. Ook dit seizoen gaat de KNVB er samen met de verenigingen alles aan doen om sportiviteit en respect op en rond de velden te bevorderen.
De KNVB besteedt hier de komende tijd, samen met andere sportbonden, extra aandacht aan vanuit het actieplan ‘Naar een veiliger sportklimaat’. Het uiten van waardering en tonen van respect tegenover de scheidsrechter hoort daar bij. De hierboven genoemde acties rondom de Week van de Scheidsrechter zijn hier een mooi voorbeeld van. De KNVB stimuleert de positieve aandacht voor scheidsrechters en helpt de club er graag bij om dat ook te kunnen doen.