De eerste voorronde van Simply the Best 2012 zit er op. Voor het eerst in de nieuwe kantine er was veel publiek aanwezig die een goed uitzicht hadden op de arena van 36 deelnemende teams. Deze streden allen voor die felbegeerde plekken in de finale op 5 januari. Het beloofde een leuke en gezellige avond te worden de deelnemers hadden er alle zin in. Dat bleek al uit de hits die er op de DAW site waren met betrekking tot de pre-vragen. Bijna alle deelnemende teams hadden hier hun opwarmertje gehad en de vragen juist beantwoord. De eerste ronde Sport DAW en voetbal bleek voor de meeste teams een lastige dobber te zijn. De grote winnaars van deze ronde waren Zat op zaterdag met 20 punten. De mannen van VAW, 3 Heere en de jongelingen van Huuveel G bleven in de buurt.

stb1

Na deze ronde was het tijd voor de Mistery Guests. Bij de eerste aanblik op Antonio en Bianca waren er 11 teams die bij het bij de blinde gok juist hadden gezien. Na deze blinde gok kregen de deelnemers de aanwijzing 'Op deze kruising van wegen, Wordt al wat oud is verzwegen'. Hierna waren er al wat meerdere teams die deze cryptische beschrijving juist interpreteerde. Voor de nog overgebleven teams was het toen tijd om een vraag te stellen waarbij de vraag: “Staat u naast uw zoon” na een twijfel toch met ja werd beantwoord. Aan Antonio werd de vraag gesteld of deze op date zou willen met Maarten v/d Linden. Na even gekeken te hebben werd dit met een nee beantwoord (later op de avond is er toch een date gepland). Na deze vragenronde bleek het voor sommige teams toch te moeilijk te zijn geweest: 12 teams bleven op 0 punten steken. De hoeden, pruiken en brillen werden afgedaan en bleken onze gasten Johan en Netty Tielemans te zijn. Beiden bekend van Nieuw Schaijk waar ze al meer dan 27 jaar gastvrijheid  hoog in het vaandel hebben. Daarnaast is Johan keeper van DAW7. Het publiek bedankte de mysterieuze gasten met een welgemeend applaus.

stb2 stb3

Netty gaf een zwieper aan het blinde rad en hieruit kwam de categorie Verkeer en Vervoer. Bult en consorten van Kalfons slaakte een zucht van verlichting zou dit dan the road to the final worden. Maar deze ronde bleek voor sommige teams moeilijker te zijn dan verwacht. De hoogste scores werden hier behaald door de latere winnaars van de avond de Wiseguys. Deze wisten in deze categorie al een gat te slaan met de concurrentie. Robaniwi, Nodeju wan moi kantine en voor Spek en Tom Boonen bleven bij.

Daarna was het tijd voor de ronde Algemeen waar menig team haar joker op had geplaatst. Hier zou het kaf zich scheiden van het koren. Aan het einde van de rit bleek het wederom een ronde te zijn met inkoppertjes en zeer lastige vragen.Tennisvereniging de Witte Schare haalde hier de hoogste score met als nummer 2 Gijs en nummer 3 de Meiden van Vur Mekoar die ook goed scoorde in deze ronde. De benaderingsvragen werden door Akram witte gij ’t zeer goed gedaan maar ook de Binkies wisten een ronde de extra 5 bonuspunten binnen te slepen.

Na de bekendmaking van de stand bleek er een gelijke stand te zijn tussen Ut wurd wa A en Prins Joris en gevolg. Na de benaderingsvraag kwam de laatste beter uit de verf en mogen zich toevoegen aan het illustere rijtje dat het zaterdag 5 januari gaat uitvechten.

Voor de finale mogen de teams eventueel 1 speler wisselen.

Uitslag 22 december:
1.        Wiseguys            76 punten