In memoriam: Harrie van der Zanden, Erelid DAW sinds 2004, geboren 20-08-1931 - overleden 15-11-2014

Harrie was de zoon van een andere DAW-coryfee Wim van der Zanden en vader van voormalig DAW-doelman Willy van der Zanden. Dat maakt de familie Van der Zanden dus een echte DAW-familie, waarbij zeker Harrie veel heeft betekend voor de club.

Zo is Harrie de man die het initiatief nam voor de oprichting van een veteranenelftal, waarvoor hij zelf uitkwam tot een knieblessure hem tot stoppen dwong. Harrie staat ook bekend als de man die van zijn 16e tot 34ste als keeper in het eerste elftal van DAW (en diverse streekelftallen) heeft gespeeld. Maar bovenal staat Harrie bekend als de oprichter en eerste voorzitter (hoofdleider) van de jeugdafdeling van DAW. In die hoedanigheid zorgde Harrie gepassioneerd voor de levensader van de club en met zijn initiatiefrijke, sociale en beschouwende karakter wist Harrie vele nieuwe leden en leiders aan de club te binden. Onder zijn leiding groeide de jeugdafdeling tot een volwaardige afdeling met eigen activiteiten (zoals de NKS-sportkampen) en een eigen budget (verkregen uit de door Harrie opgezette oud-papieractie).

In 1971 werd Harrie door het Gemeentebestuur geëerd met de Valentijnsorde vanwege zijn vele verdiensten voor de Schaijkse jeugd. In 2004 heeft het toenmalige DAW-bestuur geheel terecht Harrie tot Erelid verheven. Gezien zijn vele verdiensten voor de club, van actief lid tot bestuurder en supporter, behoort Harrie waarschijnlijk wel de titel ‘Mr. DAW’ toe.

De laatste jaren van zijn leven liet zijn gezondheid hem vaak in de steek, maar dat belette hem niet om het 75-jarig jubileum op 29, 30 en 31 augustus 2014 nadrukkelijk mee te beleven en als oudste in leven zijnde lid op de foto te gaan. Op 15 november 2014 overleed Harrie, toch nog vrij onverwachts, op 83 jarige leeftijd.

Een echte DAW'er is van ons heengegaan.

Harrie als keeper van DAW 1 1964 tijdens toernooi Herpen
Harrie (knielend 3e van rechts) als doelman van DAW 1 in 1964

Harrie als jeugdleider bij jeugdkamp Oudenbosch 1969
Harrie (staand helemaal links) als jeugdleider bij jeugdkamp Oudenbosch 1969