Voor de tweede keer in de geschiedenis een matinee uitvoering van STB. Het was gezellig druk in de sfeervolle DAW-kantine. Wederom zouden 31 teams gaan strijden voor de felbegeerde 10 finale tickets van vrijdag 8 januari.

Er waren weer 5 pre vragen voor de deelnemers, bedoeld als opwarmertje.

De antwoorden op de prevragen waren.

-1) De fotograaf stond op de gedenksteen bij Rijksweg/Mun tijdens het maken van de foto.

-2) De man met de prachtige snor verkocht kamelen op de pushkar in India

-3) De hondjes die te zien waren heten Puk en Pleun en de eigenaren zijn de "bospeentoppers" oftewel Jonkergouw.

-4) De foto van vraag 4 hangt bij Leo Vlaskamp in zijn behandelkamer en is een behandelbank/tafel.

-5) De acteur die we zochten is Robert de Niro.

De meeste teams hadden hier goed op gescoord en gingen met 3 a 4 punten alvast beginnen aan de quiz.

Dan hadden we ook nog de vraag wie het oudste ongeopende blik soep mee kon brengen. Vele verschillende smaken kwamen voorbij van kreeft, kip naar tomaat en champignon.

Het oudste blik kwam uit 2001 en was van Team geen idee. Co & zo hadden een blik kippensoep uit 2004. De Durdouwers (Dur en Dur) sleepte met hun blik uit 2008 nog 1 puntje binnen.

Na al deze voorgerechten konden we gaan beginnen aan het hoofdmaaltijd van de dag. De kennisquiz met weer zeer uiteenlopende vragen.

Zoals altijd werd er afgetrapt met het onderdeel Sport. De deelnemende teams moesten zich buigen over vragen als “Deze speler scoorde 98 maal en speelde 132 wedstrijden in DAW 1 volgens het DAW jubileumboek", waarop het antwoord Dennis Kappen moest zijn. Of “Tegen welk land verloren de handbalsters de finale dit jaar in Denemarken?” waarop we Noorwegen zochten.

De toppertjes uit deze ronde waren: Roai mar Wa en TV de Witte Schare met 16 goede antwoorden, Uli's Wonderboys, Dorstvlegels, Cloaca's United volgden met 15.

Daarna was het tijd voor de Mysterie Guest.  Ten tonelen verscheen een vergelijking van het schilderij van Munch "de schreeuw". De deuren gingen open en alle deelnemers kwamen nieuwsgierig naar voren, of zoek naar een iets van herkenning. Bij de blinde gok bleek dat er één team het bij het juiste eind had:  de Abe van de Ban fanclub ging er met de 15 punten vandoor.

2712MGArthur

Dan de cryptische omschrijving “Onze Mysterie Guest is al meer dan 10 jaar zat!” Slechts één team ging voor de 10 punten maar viste achter het net.

Daarna mochten de teams die nog in het spel zaten een vraag stellen om meer duidelijkheid te krijgen. Zo werden er vragen gesteld als "heeft u een eigen bedrijf", "is het een bouwbedrijf en zit het in het centrum van Schaijk". Maar ook wat specifiekere vragen als "bent u met Kees naar Breda op stap geweest?" Waarop het antwoord ja was. Dit bleek te gaan over een stapavond van het zaterdagteam. Of "heeft u het paard gevormd voor de jeugdcarnaval".

Na deze voor sommige zeer duidelijke antwoorden was het voor 21 teams duidelijk wie er door Tim en Mieke prachtig was geschminkt: onder luid applaus verscheen Arthur Visschers op het podium van STB. Arthur is kind aan huis bij DAW. Waar hij eerder keeper was van het 1e elftal, speelt hij nu nog met veel plezier bij het Zaterdagteam. Daarnaast is Arthur al zo'n 20 jaar keeperstrainer bij DAW. Dit jaar bestond zijn reclamestudio 25 jaar wat groots gevierd werd.

Arthur werd bedankt en mocht nog bepalen welke onderwerp er in de blinde ronde gespeeld ging worden door de deelnemers. Het rad stopte op “Witte gij't”.

Dit bleek een ronde te zijn met plaatjes van verschillende voorwerpen waar het Brabantse woord voor werd gezocht. De Brabantse woorden waren gegeven: Gewoon een kwestie van even de juiste afbeelding erbij zoeken..

Zo weten we dat kuikentjes "pielekes" zijn, een kalf "unne muk" en een vork een "verket" is in het Brabants.

De beste teams waren; Abe vd ban fanclub met 15 goede antwoorden, Co & zo en Hofkapel HOH met beide 14 juiste antwoorden. De Durdouwers mannen waren gewaagd aan de Durdouwers vrouwen met beide 12 goede antwoorden.

2712abe

Als laatste kwam aan bod de ronde algemeen. Enkele teams hadden hier nog hun joker op staan en moesten hier wel bij scoren om nog enigszins kans te maken om in de finale te komen.

Dit bleek een pittige ronde te zijn met vragen als “Welk land heette tot 1939 Siam?” wat Thailand moet zijn of “Welke stad wordt met de kleur Oranje aangeduid bij de Nederlandse Monopoly?” Hierop werd het antwoord Utrecht gezocht.

De toppers uit deze ronde waren: Co & zo en Uli's Wonderboys met 11 punten, Borrelen met gezond verstand, ONO1 en Dorstvlegels met 10 juiste antwoorden.

Hierna was het peentjes zweten voor de teams die de joker in hadden gezet. Zou het genoeg zijn geweest om andere teams in te halen?

Gelukkig zijn daar ook nog de benaderingsvragen die nog de broodnodige puntjes kunnen opleveren.

De teams die 5 extra punten kregen waren: Roai Mar Wa, Del Bier in Oe Nek Stouwen en fc de (M)ollies. De teams die 3 extra punten op het conto bij konden schrijven waren De 5 Musketiers, Zo gut ut nie en Co&zo. Als laatste nog 1 puntje extra voor Cloaca's United, Kees weet het beter, Team geen idee en de Durdouwers mannen (Dur en Dur).

De eindstand van de 2e voorronde:

2712eindstand

Tagged under Simply the Best