De laatste voorronde, de laatste kans voor 32 teams om te strijden voor de 10 finale plekken op vrijdag 8 januari.

De prevragen werden weer als moeilijk ervaren. De juiste antwoorden zijn:

- Het eerste doelpunt werd gemaakt door Tini Wilms. Velen hebben geprobeerd via allerlei kanalen van EMOS erachter te komen wat de naam was. Helaas is niemand het gelukt.

- De man op de foto had 300 koeien, 16 kinderen en 3 vrouwen.

- De M staat voor Martien de achternaam Manders. Leuk feitje is dat dit de vader is van Gerard. Alleen het team "de Slimste Mensch" had dit goed.

- Deze had iedereen goed. De foto was van een bordenstandaard die staat bij Nieuw Schaijk.

- Het geluid was dat van het uittrekken van de stekker van een stofzuiger.

Daarna was het tijd voor de bonusopdracht: Wie had het oudste geboorte kaartje van een DAW-er? Zelfs een heel fotoboek was er meegenomen want het kaartje zat daarin vastgelijmd. Vele oude kaartjes werden getoond, maar het oudste geboortekaartje was van Ad Bogers van 20-12-1948. Dit kaartje was meegenomen door "Toen was geluk heel gewoon" en leverde 3 punten op. "De V-tjes" hadden het kaartje van Henk Pennings van 4-8-1950 wat goed was voor 2 punten en het laatste punt ging naar "de Voetbalvrouwen" die het kaartje van Riet vd Linden bij zich hadden van 28-6-1951.

Opwarmertje gehad, tijd om te beginnen aan de quiz.

Zoals altijd werd er afgetrapt met het onderdeel Sport. De deelnemende teams moesten zich buigen over vragen als “HSV Vasilios is een fusieclub tussen 2 Schaijkse verenigingen, maar welke?", waarop het antwoord De Bosruitertjes en St. George moest zijn. Of “Bij welke voetbalclub is Schaijkenaar Michiel Jans trainer?” waarop we Excellent zochten.

De toppers uit deze ronde waren: "Ut Wurd Wa 1" met 18 goede antwoorden, "VAW" en "de V-tjes" volgden met 16.

Hierna was het tijd om de spotlichten naar boven te richten en de mistery guests tevoorschijn te laten komen. Pi en Casso kwamen ten tonelen en de deelnemers kwamen kijken of ze een glimp van herkenning konden vinden. Tim, Mieke en Linda hadden weer een prachtige creatie neergezet.

Bij de blinde gok ronde waren er maar lieftst 12 teams die het bij het juiste eind hadden: Meiden van UWW, Olling schik en gein is een hendig medicijn, Toen was geluk heel gewoon, Meer blauw in de kantine, Last Minute, TVS 1860 Munchen, UWW 1, Tis wa met Bud, Voetbalvrouwen, V-tjes, Maf Mar Moi iejen en de Wiseguys.

MG Hetty en Geert

Na de cryptische omschrijving “Uit het Moesland” waren het 8 teams die de juiste namen wisten aan te leveren. Nog 5 teams bleven over voor de resterende vragenronde.

Met vragen als "bent u lid van de raad van elf" of "Heeft u een vriend die Low heet" werd het voor sommige teams duidelijk, andere bleven in het duister tasten...

Uit het aantal goede antwoorden kon wel afgeleid worden dat we dit keer te maken hadden met een wel zeer bekend mysterieus duo. Het waren dan ook Boer Geert en Hetty, spraakmakend duo uit "Boer zoekt Vrouw".

Na het bedankje en het bloemetje mocht Hetty nog een slinger aan het rad geven om de categorie voor de Blinde ronde te bepalen. Het rad stopte bij "in de War" Dit bleek een woordgrapje te zijn want het was een ronde over de oorlog.

De deelnemers bogen zich over vragen als 'In welk jaar begon de 80 jarige oorlog?' of “In welk land speelde zich de varkensbaai-invasie af?” Juiste antwoorden hierbij waren "1568" en "Cuba".

De toppers uit deze ronde zijn: "de Wiseguys" met 16 goede antwoorden, "BVOB en Gast" kwamen tot 15 en "de V-tjes" tot 13 treffers.

Vtjes0201

Afsluiter zoals gebruikelijk de ronde algemeen. Nog een aantal jokers in het spel, dus de tussenstand gaf nog weinig zekerheid. Het bleek een pittige ronde te zijn met vragen als “Hoe heet de winnaar van "Heel holland bakt?” wat Sarena Solari moet zijn of “Welk scheikundig element wordt aangeduid met Cu?” Hierop werd het antwoord koper gezocht.

De toppers uit deze ronde waren: de Wiseguys met 16 juiste antwoorden, gevolgd door "Nondeju wan moi kantine"," VAW", "UWW1" en "de V-tjes" met goede atnwoorden.

Gelukkig zijn daar ook nog de benaderingsvragen die nog de broodnodige puntjes kunnen opleveren.

De teams die 5 extra punten kregen waren: "Reserves van NWMK"," Wiseguys" en "VAW". De teams die 3 extra punten op het conto bij konden schrijven waren "Da ge ut wit", "de V-tjes" en "Kwist ut wel". Als laatste nog 1 punt voor Ongepaneerde Schnitzels", "TSV 1860 München" en "de Wiseguys".

Het bleef nog lang gezellig in de DAW-kantine, waarbij menig quizzer of supporter nog ruimschoots de gelegenheid kreeg om op de foto te gaan met de enthousiaste Hetty en Geert.

Dit leverde de volgende eindstand op:

uitslag0201

Tagged under Simply the Best