In een bomvolle DAW-kantine is afgelopen vrijdag 8 januari de finale van Simply the Best gespeeld. Na een zinderend eindspel kwam uiteindelijk het team "Ge Wit Oit Noit" als winnaar uit de bus. Zij mogen zich een jaar lang “Simply the Best” noemen.

De pré-vragen waren minder moeilijk dan in de voorronden. De juiste antwoorden:

1) Bankbiljet komt uit Nepal.

2) Fam den Brok. (Bertus en Koosje).

3) Tonny de Graauw.

4) NCB-laan 52G in Veghel.

5) Timbaland.

Veel teams scoorden hierbij de volle 5 punten, een minderheid 3 of 4.

Als bonusopdracht was deze keer gevraagd om een zo oud mogelijk entreebewijs van een voetbal-wedstrijd mee te brengen. Teams kwamen aan met zeer oude tickects, zelfs van voor de oorlog. Het oudste entreebewijs kwam van Ge Wit Oit Noit van een wedstrijd uit 1932; 3 extra punten verdiend.

De vragenronde “Sport” was voor de meeste teams goed te doen. De V'tjes en UWW 1 scoorden hier met 16 juiste antwoorden het beste.

Snel werd doorgeschakeld naar de Mistery Guest. Een prachtige Victory Boogie Woogie verscheen op de balustrade van de kantine. Bij de blinde gokronde waren er 4 teams die onze gast wisten te ontmaskeren. Er volgde de volgende cryptische omschrijving: “Sarah met streken”. Dat gaf weer een 8-tal teams genoeg zekerheid, zij gingen voor de 10 punten. Bij de vragenronde kwamen een aantal algemene vragen voorbij "bent u ondernemer?", "bent u lid van DAW?", maar ook meer gerichte vragen zoals "Zit er een dier in uw achternaam?"

MGMarjonVos

De mystery guest bleek Marjon Vos te zijn, voorzitster van korfbal-vereniging Emos. Een verassende mystery guest, die de tussenstand flink op zijn kop zette. Na een bedankje en een bosje bloemen bepaalde de enthousiaste Marjon de categorie voor de Blinde Ronde op "Zeer moeilijk".

MGbekijkenfinale

En zeer moeilijk was het! De deelnemers werd een 20-tal zeer uiteenlopende, maar allemaal moeilijke, vragen voorgeschoteld. Van oud-burgemeester Hoefnagel, via een sijs en AA Gent naar Ans Markus. Het gaf veel rode konen en nee-schuddende gezichten bij de deelnemers. Gemiddelde score bij deze ronde rond de 5, dus de teams die hier hun joker hadden ingezet, hadden het bepaald niet getroffen. De Wiseguys en de V'tjes wisten nog tot 8 juiste antwoorden te komen, de rest bleef hierbij achter.

Vlot verder met de laatste vragenronde "Algemeen". Met vragen zoals "Wat betekenen de letters HSS op een boortje" wat
High Speed Steel moet zijn, en "Wie schrijft wekelijks limericks in de Arena" waar Riet Derks het juiste antwoord is. Mooie scores van de teams, met als toppers Wiseguys, BVOB+gast, Geen Idee en GWON met 13 juiste antwoorden.

Nadat ook de punten voor de benaderingsvragen waren toegekend waren de 5 teams die zich voor het Finalespel hadden geplaatst bekend: 1860 München, Dorsvlegels, de V'tjes, Ge Wit Oit Noit en UWW1.

finale2016

Het was bloedstollend spannend. Telkens na 4 vragen viel het team op de laatste plek af. Nadat 1860 Munchen als eerste het strijdtoneel moest verlaten, en de V'tjes niet veel later, waren er nog 3 teams over. De Dorstvlegels strandden hier en moesten genoegen nemen met de 3e plaats. UWW1 en Ge Wit Oit Noit gingen samen uitmaken wie de titel ging pakken. Thijs Pennings en Kay van Son, in het dagelijks leven teamgenoten bij DAW3, mochten het onderling uitvechten. In de allerlaatste vraag werd op zoek gegaan naar een land: 9,8 miljoen inwoners, Schengenland, monarchie, 25 provincies...

UWW1 drukte en gaf als antwoord Belgie, dat was fout, het moest Zweden zijn. Hiermee werd "Ge Wit Oit Noit" de verassende maar zeker verdiende winnaar van deze editie van Simply the Best. De dol-enthousiaste mannen mochten de badjassen aan, de beker in ontvangst nemen, en konden beginnen aan een lange receptie.

GWONwinnaar2016

"Ge Wit Oit Noit" bestaat uit Geert Loeffen, Dirk vd Hoogen, Tom Appelhof, Thijs Pennings en captain Mark Hermens.

De eindstand (voor de finale ronde):

FinaleEindstand2016

Tagged under Simply the Best