Op 1 januari 2016 was het weer tijd voor de jaarlijkse Nieuwjaarsreceptie in de kantine van DAW. Vanaf 15.00u stroomden de bezoekers binnen, om elkaar daarna de allerbeste vooruitzichten toe te wensen en de creatiefste goede voornemens uit te wisselen. Voor het eerst in de historie werd de Nieuwjaarsreceptie dit jaar mede georganiseerd door onze buurvrouwen van Emos.

Ook dit jaar hadden de Activiteitencommissie, de Barcommissie en de Vuttersploeg de zaken weer uitstekend op orde. Zo werden de genodigden bij binnenkomst direct verwend met een glas champagne en een stukje kerststol. En hoewel 1 januari dit jaar op een donderdag viel, was het de Maandagmorgengroep toch gelukt om de balzaal weer volledig aan kant te krijgen. Niets stond een gezellige middag dus nog in de weg.

1 januari is niet alleen de start van een nieuwe jaargang, maar het is tegelijk ook de afsluiting van het jaar dat daaraan vooraf ging. DAW-voorzitter Henrie Lamers greep de Nieuwjaarsreceptie daarom aan om ook even terug te blikken op het afgelopen jaar. Als hoogtepunten van het afgelopen jaar wees Henrie op de benoeming van dertien Leden van Verdienste, de lancering van de nieuwe website, de feestelijke presentatie van het DAW Jubileumboek en de organisatie van de beslissingswedstrijd tussen Juliana Mill en Avesteyn. Op sportief vlak sprongen met name de goede prestaties van de A1 en de knappe promotie van Dames 1 naar de Eerste Klasse in het oog.

Helaas stond 2015 voor DAW niet alleen maar bol van hoogtepunten. Zo boekte de vereniging een klein negatief financieel resultaat. Hoewel het verlies mede is veroorzaakt door uitgaven die samenhangen met het geweldige Jubileumweekend, riep voorzitter Lamers de leden op om zuinig om te springen met energie. Ook op persoonlijk vlak was 2015 voor DAW een bewogen jaar. De vereniging zag Lies van der Zanden, Jan van Mun en John van Orsouw van haar heengaan. Het overlijden van John van Orsouw, voorzitter van de DAW Supportersvereniging, heeft binnen onze vereniging een grote impact gehad. Henrie stond op passende wijze stil bij de manier waarop DAW een rol heeft mogen spelen in het afscheid van John. Tijdens dit deel van zijn speech was het in een mum van tijd indrukwekkend stil in de kantine.

In het slot van zijn betoog blikte voorzitter Lamers vooruit op de ontknoping in de spannendste competitie van Nederland – de Derde Klasse D – en op een mogelijke fusie van DAW en Emos. DAW is al enige tijd met het bestuur van Emos in gesprek, om de verschillende mogelijkheden op dit vlak op een rijtje te zetten. Henrie gaf bovendien aan dat hij al diverse dingetjes samen met Emos doet en dat prikkelde de fantasie van de aanwezigen tot grote hoogten. Voor Henrie was dit het teken om het woord maar snel door te geven aan zijn collegavoorzitter in de zaal: Marjon Vos van Emos.

Sportief gezien gaat het de dames van Emos voor de wind. Emos 1 staat er op dit moment prima voor in de competitie, met een tweede plaats in de veldcompetitie en een gedeelde tweede plek in de zaal. Toch heeft het bestuur van Emos de taak om in de komende periode een geschikte nieuwe hoofdtrainer voor het eerste elftal te vinden, nu de huidige hoofdcoach aangegeven heeft na afloop van dit seizoen te vertrekken. De openstaande vacature leidde direct tot enthousiaste reacties vanuit de zaal en waarschijnlijk kan het bestuur van Emos dus ook een aantal goed gemotiveerde sollicitatiebrieven vanuit DAW tegemoet zien.

Ook Marjon benadrukte nog eens dat de samenwerking tussen Emos en DAW steeds meer vorm begint te krijgen. Behalve met de organisatie van deze Nieuwjaarsreceptie, zullen DAW en Emos ook samen optrekken bij de organisatie van de Dienstenveiling die op zondag 21 februari 2015 in de kantine van DAW gehouden wordt. Hiermee hoopt Emos wat extra financiële middelen te kunnen genereren, zodat de club er volgend jaar een mooi Jubileumfeest van kan maken. Tot besluit beloofde Marjon dat de opkomst vanuit Emos op de Nieuwjaarsreceptie van 2017 een stuk hoger zal zijn. Waarvan akte.

Enige tijd later greep Henrie Lamers opnieuw naar de microfoon om de winnaar van de prestigieuze titel ‘Clubman van het Jaar’ bekend te maken. Henrie bouwde de spanning als een ware TV-host op, door in eerste instantie te suggereren dat de opvolger van huidig Clubman van het Jaar Jan Janssen wel eens een vrouw kon zijn. Die tip bleek een rookgordijn, want dit jaar is de Kees Bogers trofee voor niemand minder dan: Geert Manders!

Geert Manders is secretaris van de jeugdafdeling en maakt in die hoedanigheid ook onderdeel uit van het Jeugdbestuur van DAW. Daarnaast maakt hij al jarenlang onderdeel uit van de PR-commissie van DAW. Henrie roemde Geert onder meer voor zijn jarenlange inzet voor de vereniging, waarbij onze nieuwe Clubman van het Jaar liefst zoveel mogelijk op de achtergrond blijft. Geert is bovendien altijd bereid om direct bij te springen wanneer dat nodig is en heeft de informatie die van hem gevraagd wordt, vaak direct paraat. Ik de komende DAW’er een interview met deze kersverse Clubman van het Jaar.

Aan al het goede komt een eind, zo ook aan de gezamenlijke Nieuwjaarsreceptie van DAW en Emos. Nadat Geert en zijn gezin de vele felicitaties in ontvangst hadden genomen en de avond al enige tijd gevallen was, druppelden de DAW’ers en Emos’ers moe maar voldaan één voor één de kantine uit. Op weg naar hopelijk een weergaloos 2016.

Bekijk hier het fotoverslag.