Zaterdagavond 21 december vond de eerste voorronde van Simply The Best plaats. 34 teams zaten om 20.00u klaar toen Tina Turner de groep toezong om eenieder alvast ervan te overtuigen simpelweg de beste te zijn. Victor opende de avond en kondigde direct een duidelijke wijziging aan: voortaan staan er maar 8 rondes op het rad, die deze avond allemaal aan bod zullen komen. Ook liet Victor al weten dat er in de finale veranderingen op de planning staan, maar hierover later meer.

De avond startte met een schriftelijke ronde over allerlei uiteenlopende en bijzondere vervoersmiddelen. Vervolgens werd de multimedia ronde ‘Hi Ha Honde…’ gedraaid en kregen de deelnemers geluidsfragmenten te horen van zingende voetbalsupporters. In deze twee eerste rondes werd mooi gescoord, al wist geen enkel team al een 10 te scoren. Na een korte pauze en supersnel nakijkwerk van de vier dames boven, werd de eerste tussenstand gedeeld en kon verder worden gestreden in ronde 3 en 4. Ronde 3 stond in het teken van reality TV, waarin veel deelnemers helemaal thuis bleken te zijn. Maarliefst 3 teams wisten alle vragen goed te beantwoorden en behaalden hiermee een twijfelachtige eer. Ronde 4 kwam weer vanuit een hele andere hoek, met vragen over Brabant. Ook in deze ronde werd hoog gescoord, maar helaas ook heel laag. De uiteenlopende scores zorgden ervoor dat de tussenstand steeds compleet door elkaar heen werd geschud, wat de spanning er deze avond in elk geval in hield. In de pauzes was overigens te merken dat er nog twee andere heren voor wat spanning zorgden, want deze wedstrijd werd door veel teams nauwlettend in de gaten gehouden. Waar hun gevecht in een anticlimax eindigde, verliep de tweede helft van de STB-avond gelukkig zoals gehoopt spannend.

Dat begon weer met de ‘Mystery Boxes’ die op de tafels werden gezet, vergezeld met één warm glas water per tafel. Na openen van de boxes bleek er te moeten worden geraden welke 10 verschillende smaken thee er in de kleine bakjes zat. Sommige groepjes gebruikten het water direct door in elk bakje wat water te gieten, anderen handelden iets minder handig en gooiden één theesoort in het glas water.. De ronde bleek erg moeilijk, al wisten ‘de Zwevende Zeepaardjes’ toch 9 punten te behalen.

Na de thee-pauze was het weer tijd voor een multimediaronde. Aan de hand van een geluidsfragment moesten er 10 cabaretiers worden geraden. Vervolgens kwam er nog een schriftelijke ronde aan bod, waar 10 afkortingen moesten worden uitgeschreven. Voor oud winnaars Ok Noch Ok 2 en de Dorstvlegels bleek dit een peulenschilletje en zij wisten dan ook allebei 10 punten te behalen. Na nog een pauze was het tijd voor de laatste twee rondes, die dubbele punten zouden opleveren. Allereerst een mondelinge ronde over gezelschapsspellen en tot slot een schermronde over musea. Aan de hand van een foto moest worden genoteerd om welk museum het ging. The Quizards of Oss bleken echte spelletjesfanaten en zij sleepten 20 punten binnen in de spelronde. De UNN-chickies en Fiasco 19 wisten deze topscore te behalen in de kunstronde. Een mooie eindsprint en na weer vlot nakijkwerk, wat aanpassingen en razendsnel typewerk van Kevin, kon de eindstand worden bepaald. De winnaars van vorig jaar, Ok Noch Ok 2, hielden hun eer hoog en wonnen deze eerste voorronde met 82 punten.

De 10 teams die een finaleplek hebben verdiend waren direct duidelijk, maar voor de 11e plek, de Lucky Loser, moest een benaderingsvraag worden gespeeld tussen de dames van ‘Just for fun’ en de heren van de ‘Dorstvlegels’. Gevraagd werd wat het hoogste bedrag was dat ooit werd opgehaald door Serious Request, en om uiteindelijk te bepalen welk team er het dichtst bij zat, moest er nog zelfs even een rekenmachine aan de pas komen, omdat beide teams er ongeveer 800.000 euro naast zaten.

Het was ontzettend spannend maar uiteindelijk belandden de dames van Just for fun in de loterij voor de Lucky Loser, die na de derde voorronde zal worden bepaald. Al met al een mooie en geslaagde eerste avond. Aan alle deelnemers én het fanatieke publiek dan ook hartelijk dank voor jullie aanwezigheid, fijne kerst en tot volgende week!

PHOTO 2019 12 21 23 59 22 uitslag stb 19 voorronde 1

Tagged under Simply the Best