DAW maakt zich sterk voor het voorkomen van alcoholschade bij opgroeiende jongeren. Tijdens de groei is alcohol extra schadelijk en dat past natuurlijk helemaal niet bij wat wij als sportvereniging willen bereiken.

Ook wil DAW zich nadrukkelijk houden aan de regelgeving die voorschrijft dat geen alcohol wordt verstrekt aan jongeren die nog geen 16 jaar oud zijn. Spelers en leiding van betrokken teams zijn enige tijd geleden per brief geïnformeerd dat het barpersoneel hier streng op zal toe zien, maar we doen vooral een beroep op het gezonde, nuchtere, verstand van begeleiding, ouders en zeker de jongeren zelf.

Om de gevolgen van alcohol gebruik onder jongeren nog eens extra onder de aandacht te brengen heeft Yvon Dieks van de GGD een informatie avond verzorgd bij DAW. Ook de gemeente Landerd hecht veel belang aan het voorkomen van alcohol misbruik door jongeren en is actief in het project 'Alcohol 16min geen goed begin'. Namens de gemeente Landerd waren daarom wethouder Peter Raijmakers, Angelique Manders en Wendy van Wissen aanwezig.

De opkomst van B-spelers, teamleiding en ouders was goed. Daarnaast waren namens DAW ook afvaardingen van het jeugdstuur en barcommissie aanwezig. In een goed gevulde kantine werd het volgende programma voorgeschoteld:
·   Opening door DAW-voorzitter Henrie Lamers over belang van voorlichting over alcoholgebruik en het DAW-beleid hierin toe te lichten.
·   Woord door wethouder Peter Raijmakers die het belang van voorkomen van alcohol misbruik onderstreept en de rol van de gemeente in het project 'Alcohol 16min geen goed begin' toelicht.
·   Feiten en gevolgen van alcohol gebruik met name door jongeren.
·   Film 'comazuipen' met nabespreking.
·   Kwisvragen sport en alcohol.
·   Bespreking stellingen per elftal en presentatie door de elftallen.
·   Tips en adviezen voor ouders.
·   Afsluiten met boodschap ‘Alcohol 16 min geen goed begin’

Al met al een zeer informatieve avond die voor herhaling vatbaar is.